kirstenschiphof.reismee.nl

Fraser Island

Maandag 27 januari

Yes op naar Fraser Island! Om 07.00 begonnen we met een safety briefing wat ging over rijden over het eiland en over de dingo’s die op Fraser leven. Fraser is het grootste zandeiland ter wereld en heeft geen verharde wegen, wat betekent dat je in een 4WD over het strand moet rijden.

Tijdens de briefing leerden we de groep wat kennen en na de kennismaking gingen we de auto’s in en reden we naar Rainbow Beach. Wij zijn met 28 man en hebben 4 auto’s.

Vanuit Rainbow Beach ging de “ferry” (overtocht duurt 5/10 minuten). Eenmaal aangekomen op het strand kon het avontuur beginnen. We reden over het strand naar ons kamp. Ik ben met de organisatie Dropbears en zij zijn de enige organisatie met een campground in een national park. We slapen direct aan het strand in tentjes. De plek waar we koken en eten is overdekt en afgezet met prikkeldraad en dat is dus vanwege dingo’s. De tenten staan buiten prikkeldraad dus in onze tent hebben we allemaal een stok liggen. Mocht er een dingo bij de tent komen kan je jezelf op die manier beschermen. Verder is er zelfs een warme douche op het kamp en slapen we op bedjes in de tent. Niks te klagen dus.

Eenmaal aangekomen op het kamp stond er een uitgebreide lunch voor ons klaar.

Tijdens een uitleg over de aankomende dagen was de eerste dingo al gespot! Na de lunch zijn we doorgereden naar een plek waar we konden zwemmen. We moesten eerst 30 minuten door het bos lopen, kwamen vervolgens uit in zandduinen en rechts daarvan was een groot meer waar we konden zwemmen. Heerlijk om even af te koelen en super leuk om de groep te leren kennen.

Na de verfrissende duik leerden we in de zandduinen hoe je met een boomerang moet gooien. Dat is in principe niet moeilijk maar het is leuk als die weer bij je terugkomt. We hebben er een competitievan gemaakt. Die gene die de boomerang weer zou vangen kreeg een koud biertje. Ik stond in de finale maar helaas ging het koude biertje net aan me voorbij.

‘S avonds hebben we op het camp kangoeroeburgers gegeten en de nodige wijntjes/biertjes gedronken. Toen wij weg waren heeft Simon (werkt ook voor Dropbears) al het eten voor ons gekookt en dat was allemaal heel uitgebreid. Tijdens het eten was het storytime en vertelde Troy ons allerlei dingen wat hij zoal heeft meegemaakt. Zo is hij onder andere van de Chinese muur gevallen, van een klif van 22 meter gevallen en is ‘s nachts op zee overvallen door drugssmokkelaars. Op een gegeven moment kwam hij uit bij een verhaal dat hij een Nederlandse vriendin heeft gehad en dat hij in Leeuwarden is geweest!

Na storytime was het tijd om didgeridoo te leren spelen. Ik heb zó hard gelachen want dat klonk echt allemaal nergens naar.

Na deze indrukwekkende eerste dag heb ik lekker gedoucht (wat een luxe) en ben vroeg op bed gegaan.

Dinsdag 28 januari

Dag 2 is Troy zijn favoriete dag (en ook die van mij) van de 3-daagse tour. Hij kan ons zoveel mooie dingen laten zien op dag 2 aangezien we een hele volle dag hebben.

06.30 zaten we al aan het ontbijt en om 07.00 vertrokken we. Vandaag moesten we zo’n 120 kilometer over het strand rijden richting het Noorden met ondertussen nog wat mooie stops. De eerste stop was Eli Creek. Een prachtig heldere creek waar we allemaal lekker hebben gezwommen.

Na deze stop zijn we verder gereden naar ongeveer het midden van het eiland waar we gingen lunchen. Bij deze stop was een general store waar we na de lunch hebben genoten van een ijsje.

Vervolgens doorgereden naar het Noorden met onderweg nog een stop bij het Maheno Shipwrek. Uiteraard weer even wat groepsfoto’s gemaakt hier.

Daarna doorgereden naar de Champagne Pools, na een mooie boardwalk kwam je uit bij de Pools. Na gezwommen te hebben zijn we verder gegaan naar Indians Head. Een prachtig uitkijkpunt op het eiland. Het was weer storytime maar Troy werd steeds onderbroken door alles wat we voorbij zagen zwemmen. Haaien, roggen, schildpadden noem maar op. Zo gaaf!

Op de terugweg naar de auto nog een slang gespot en toen we bij de auto’s aankwamen stond daar een dingo! We hebben dinsdag in totaal 10 dingo’s gezien. Dat is al zo’n 10% van de populatie wat op Fraser leeft.

Na al deze fantastische dingen te hebben gezien zijn we de hele weg terug gereden naar het kamp. Van dit stuk heb ik ook zo’n 50 km gereden. Eenmaal aangekomen had Simon weer heerlijk eten voor ons gemaakt. Kip met sojasaus en honing, rijst en groenten stond op het menu vandaag.

In de avond hebben we drankspelletjes gedaan met de Engelsen. Na de nodige tequila shots te hebben gehad zijn we naar het strand gelopen om sterren te kijken. Daar stond ik dan op Fraser Island naar een prachtige Melkweg te kijken. Geluksmomentje! Op het strand was ook allemaal plankton dus dat kleurde heel mooi blauw.

Woensdag 29 januari

De laatste dag helaas.

05.00 uit bed gegaan om een prachtige zonsopkomst te kijken op het strand.

07.00 zaten we weer in de auto’s om op pad te gaan. Lake McKenzie was de eerste stop van vandaag. Ik had van mensen gehoord die al op Fraser zijn geweest dat dit een leuk stuk is om te rijden dus ik had hier een plekje achter het stuur geclaimed. Nou dat was me inderdaad een stuk rijden.

Onderweg nog een keer gestopt voor storytime. Troy weet zoveel over het eiland te vertellen dat is echt geweldig.

Na 30 minuten kwamen we aan bij het Lake en dat was zo mooi. Het water is heel helder en er zwemmen geen eens vissen omdat het water voor de vissen te helder/schoon is. Sarah en ik zijn even sportief geweest en zijn naar de overkant van het meer gezwommen.

Helaas mag je bij dit meer maar 1.5u zijn aangezien het anders te druk wordt. Toen wij weg gingen kwamen er alweer 8 bussen aan met toeristen.

Vanaf Lake mcKenzie zijn we doorgereden naar een rainforest. Hier hebben we een korte hike gedaan. Wat bizar is is dat je hier een creek hebt waar het water zo schoon is dat je het gewoon zo kan drinken. We hebben allemaal dus onze flesjes gevuld en hadden weer lekker koud water. In het rainforest hebben we ook geluncht.

Na de lunch was het helaas tijd om terug te rijden naar het Zuiden van het eiland om naar de Ferry te gaan. De laatste foto’s zijn nog gemaakt en daarna was het tijd om afscheid te nemen van een groot deel van de groep die in Rainbow Beach bleven. Ik en nog een paar anderen zijn doorgereden naar Noosa. Super leuk want dit stuk hebben we weer over het strand gereden en dat was nog wel ruim een uur rijden. Bij het kantoor van Dropbears was het voor ons ook tijd om afscheid te nemen.

Wát een fantastisch avontuur was dit! Een absoluut hoogtepunt van mijn reis.

Een super leuke groep, meest fantastische tourguide, top organisatie en dat mochten we allemaal beleven op een paradijs genaamd K’Gari oftewel Fraser Island.

Susan

Meid, meid, wat een geweldig verhaal en wat een belevenis . Ben inmiddels stik jaloers op al het moois wat je ziet en doet. En er komt van nog veel meer moois voorbij. Geniet ervan, het is je gegund.

Ina en Herman

Wat een avontuur Kirsten. Prachtig hoor! Ik heb ook nog even op internet gekeken en wat een fantastisch eiland en zoveel te beleven. Geniet er lekker van. Wij genieten via je reisverhalen met je mee. Je kunt ontzettend leuk schrijven.