kirstenschiphof.reismee.nl

Feestdagen in Australië

Om te beginnen, voor iedereen een heel gelukkig nieuwjaar gewenst!!

Ik begin nog even met vertellen over onze Kerst. Dat hebben we gevierd op het strand st Kilda in Melbourne met zo’n 60 Nederlanders. Hele gekke ervaring om Kerst te vieren op het strand terwijl we meezongen met Guus Meeuwis en de Snollebollekes in plaats van Mariah Carey en Wham. Nul komma nul kerstgevoel maar dat geeft niet want gezellig was het wel!

26 december moesten we Melbourne weer verlaten en gingen we weer richting Sydney. Daar hadden we 4 dagen de tijd voor, we hadden nog niet bedacht waar we wilden stoppen dus we zijn de auto in gestapt en we zouden het wel zien.

De eerste stop was Ebden. Daar stonden we op een fijne camping aan een meer dus daar wilden we graag 2 nachten blijven. Maar helaas toen we zaterdag wakker werden hing er een enorme laag smog in de lucht. We konden de overkant van het meer niet eens zien! Toch maar weer een stukje verder rijden dan ..

We hadden wel bedacht dat we naar Kangaroo Valley wilden. Dat hebben we aan het begin van onze reis overgeslagen dus dit was een goed moment om daar heen te gaan. Op internet had ik een super leuke (gratis) campingspot gevonden dus hup in de auto er naartoe. Onderweg zeiden we nog tegen elkaar hoe fijn het was dat er geen rook hing en de lucht zo helder was. Voor zover het leek waren daar dus niet echt branden in de buurt. Totdat we 2 minuten voor de camping werden tegengehouden door een bord dat we niet verder mochten rijden door hoog risico op bosbranden. Balen! Daar stonden we dan. We zijn in Kangaroo Valley naar een aantal campings gegaan om te vragen of zij nog plek hadden maar door de vakantieperiode zat echt alles vol.

Toen besloten door te rijden naar Kiama. Een kustplaats wat zo’n 1.5u ten zuiden van Sydney ligt. Daar konden we geen camping vinden dus we hebben op een parkeerplaats geslapen. Aangezien het de parkeerplaats was van een openbaar zwembad was er ook een toiletgebouw dus dat was dan wel weer fijn.

De volgende ochtend zaten we weer een beetje met de handen in het haar want we hadden nog 2 dagen tot we in ons hotel konden in Sydney maar we waren inmiddels al zo dichtbij dat er tussen Kiama en Sydney niet echt plekken meer waren waar we konden stoppen. Dus besloten om door te rijden naar Sydney en voor 2 nachten op een camping te staan in een buitenwijk van de stad.

Vanaf maandag 30 december hadden we een hotel geboekt middenin het centrum. Toen we aankwamen hebben we een rondje door de stad gedaan, we hebben lekker rustig aan gedaan. Toen we eind van de ochtend aan een bakje koffie zaten kregen we niet zo leuk mailtje. We hadden zo’n 5 maanden terug al tickets geboekt om vuurwerk te kijken vanaf Bradleys Head. Dat is een uitzichtpunt waar je mooi zicht hebt op de skyline van Sydney en het vuurwerk dus mooi kan zien. Maar wegens de branden en de harde wind was het op deze plek afgelast. Ja en nu ... alle plekken met redelijk betaalbare tickets waren natuurlijk al uitverkocht en $190 betalen voor een ticket vonden we wel wat teveel van het goede. We zouden oud & nieuw vieren samen met Manon dus met z’n 3en hebben we bedacht wat te doen. Er zijn door de hele stad ook veel gratis plekken waar je het vuurwerk kan zien maar daar moet je abnormaal vroeg je bed voor uit. Toch besloten om dit maar te doen. De wekker stond dus 02.50 (ja je leest het goed) 03.30 was Manon bij ons hotel en om 04.00 waren we bij de ingang. Er waren best wat mensen die er gewoon de hele nacht hebben geslapen, zo bizar.

We moesten nog wachten tot 10.00 totdat de hekken open gingen. We hadden van te voren al een heel strategisch plan bedacht. Annemiek en ik zouden alle tassen meenemen en Manon had 3 handdoeken mee en ging vooraan staan en rennen voor een plekje. Hoe dat er allemaal aan toe ging was echt bizar. Duwen, trekken, beuken ...

Máár, het is Manon gelukt! We hadden het plekje wat we wilden. Vooraan in het park op een heuvel en mooi uitzicht op het Opera House en de Harbour Bridge.

Vanaf toen kon het wachten beginnen. Om 21.00 kregen we al een voorproefje want toen was het “Kindervuurwerk” en zelfs dat was al mooi. Dat beloofde dus wat voor de grote show.

En WAUW wat was de grote show intens mooi. Een kwartier lang met kippenvel gekeken. Wat een droom om op deze plek het nieuwe jaar in te gaan.

Na de vuurwerkshow zijn we weer richting het hotel gegaan want het was een hele lange dag voor ons. Al was het elke minuut wachten waard.

1 januari stond er weer wat leuks op de planning. Namelijk de Nieuwjaarsduik! Samen met zo’n 800 Nederlanders zijn we om 16u de zee in gerend op Bondi. Inclusief Unox mutsen natuurlijk!

Grappig om te zien door hoeveel toeristen we gefilmd werden. Die hadden geen idee wat er allemaal gaande was natuurlijk. En wij maar meezingen met het Wilhelmus, Guus Meeuwis en ga zo maar door.

Na de Nieuwjaarsduik stond er ook nog een Nederlandse afterparty op de planning.

Het nieuwe jaar brengt voor ons ook wat veranderingen met zich mee. Vandaag hebben we onze auto verkocht en gaan we vanaf morgen allebei ons eigen kant op. Annemiek vertrekt morgen naar een boerderij om daar te werken en ik vlieg zaterdag naar Brisbane om daar ook op een boerderij te werken. We hebben samen fantastische dingen gezien en gedaan deze 7 weken en gaan nu deze mooie reis op ons eigen manier afmaken.

Vanaf nu zal ik jullie dus op de hoogte houden van mijn eigen avonturen in Australië en Nieuw-Zeeland!

Paula

Wat een super ervaring. Krijg soms kippenvel als ik het lees.
Maar vanaf nu moet er dus ook gewerkt worden, kijk nu al uit naar je volgende verhaal

Susan

Een pracht verhaal weer
En geniet van je verdere reis?

Ina en Herman

Leuk om je verhaal weer te lezen en best spannend om nu verder alleen te reizen. Maar soms is alleen reizen ook makkelijker, omdat je minder rekening met elkaar hoeft te houden. Een heel verstandige beslissing dus om apart verder te gaan. Jullie kunnen contact houden met WhatsApp en ervaringen uitwisselen en dat is ook weer leuk. Kijken hoe jullie het werken op een boerderij gaan ervaren. Handen uit de mouwen dus en sparen voor het vervolg van je reis. Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal. Succes en een heel geweldig 2020!!

Johan

Dat is jammer wens jullie veel succes.

Klaas

Dapper ook om je eigen weg te kiezen, geldt ook voor Annemiek. Take care lieverd!